lördag 22 maj 2010

Teknikträning

Idag var förta passet med CrossFit Uppsala, jag har tänkt att köra så mycket som möjligt med dem nu under sommaren när jag har lite mer flexibla tider.

Och idag var ett bra exempel på varför det är bra att träna med erfarna instruktörer. Björn ledde ett pass med fokus på overhead squats. Jag har bara kört det en gång tidigare, och då med tom stång, och det kändes att det fanns en hel del att rätta till i tekniken.

Efter lite uppvärmning så gick Björn igenom grunderna och vi körde med kvastskaft för att få in känslan för rörelsen. Sen så körde vi en och en i gymmet, medan de andra körde 10 strikta pull ups och 5 toes to bar medan de väntade.

Jag lyckades komma upp till 45 kg, med ökningar i femkilosintervaller. Det finns rätt många småsaker att slipa på, men det känns som att det ska nog gå.

Strikta pull ups har jag inte kört sen jag gjorde lumpen 98/99, så det var ju ett intressant återssende :P

Toes to bar var helt nytt för mig, och jag hade benen krokiga som en ostbåge, men jag fick fötterna över stången. Dock så delade jag upp det ganska mycket.

Som avslutning körde vi en kort metcon med

3 ronder av
15 höga svingar @ 20 kg
~30-35 sprint med jobb tillbaka

Björn hade visserligen en klocka, men i och med att man joggade tillbaka så kändes det som att tiden inte var det viktigaste. Svingar gillar jag ju, och de kändes bra. Björn tipsade om att "dra ner" den från toppläge för att få upp hastigheten. Sprintarna var rätt korta, och i och med aktiva vilan tillbaka så var de inte helt överjävliga.

1 kommentar:

  1. Roligt att ha dig hos oss! Den totala arbetstiden på sista var ca 3 min förresten, men fokus på explosiviteten när man väl körde igång.

    SvaraRadera