tisdag 25 maj 2010

Everything and the kitchen sink

Dagens morgonpass bjöd på en hel del olika övningar.

Först ut efter uppvärmningen var kettlebellövningar
4 varv av

5 push press på varje arm

20 höga svingar (30 på de två sista varven för mig)



Pushpress
Foto: CrossFit Uppsala


Svingar
Foto: CrossFit Uppsala
Vi körde lite teknikträning med lätta kettlebells (16 kg för mig) först, för att få in tekniken, och sen tog jag 20 kg. Det var en ganska precis lagom vikt för push pressarna, men lite för lätt för svingarna (som jag normalt kör på 24 kg), så Björn bjöd mig på 10 extra svingar de två sista ronderna :) De extra 10 gjorde att det blev rätt jobbigt faktiskt.

Därefter, och efter lite vila, så var det dags för dagens andra moment:

3 varv

Max strikta pull-ups minus två

30 armhävningar, så många som möjligt på tårna, resten på knäna)

Vi använde gummibanden och körde strikta. Jag använde blått om jag inte missminner mig. Resonemanget "max minus två" var att man ska köra tills det börjar bli jobbigt, och sluta då istället för att orma sig upp de sista två. De första går alltid så lätt med gummiband, men sen blir det snart jobbigt när man inte får kippa.

Armhävningar är ju inte min starka sida (heller...), så där gick jag ganska snart över på knäna. Sista varvets armhävningar var riktigt jobbiga, de splittades upp ganska mycket.

Och som avslutning efter att ha pustat ut lite:

Tabata double unders!8 ronder av
jobba 20 sek
vila 10

Tabata double unders!
Foto: CrossFit Uppsal

Här kommer ju min dåliga teknik på DU's in, på 20 s arbete blir ett stopp väldigt förödande. Men jag fick till några skapliga varv. Enligt Björn är hoppen bra, men tajmingen off, så det blir att jobba på det.

Sen passade jag på att fråga Björn lite om kippning på pull ups, och som jag misstänkte så är jag dåliga på att skjuta ifrån i uppläget så jag tappar pendelrörelsen.

2 kommentarer:

  1. Åååå va roligt, då jag kommer söderut i sommar, lovar du att ta me mej på ett pass elelr tre om jag svänger förbi uppsala?:) Jag är fortfarande fascinerad över att iksu, gymmet jag tränar på här uppe, kan marknadsföra sej som nordens största träningsanläggning, men inte ha crossfit på schemat?! Idioti!:P

    SvaraRadera
  2. Bra jobb Andreas, och ja du hoppar bra. Många börjar med att överdriva med att dra upp benen, det kommer göra det svårare och jobbigare att bli bättre i längden, men man fastnar kanske lite oftare i början.

    Förresten, om du skjuter på så föredömligt som Jonty till vänster om dig gör med benen, så hade du bergis fixat 24an även på pushpressen. Det kommer :)

    Din kompis Lisa är så välkommen så när hon hälsar på! :)

    SvaraRadera