onsdag 26 maj 2010

What am I on? Deadlifts and Milk, Bitches

Kanske en lite kaxig rubrik med tanke på att jag knappast är marklyftskung på klubben. Men hittade en t-shirt från en CrossFit affiliate på Life as rx som var lite kul.


Och det leder oss osökt in på dagens första moment på CrossFit Uppsala, marklyft. Vi delade in oss i tre grupper - lätt, medel och tung - beroende på hur mycket vi orkade med i marklyft. Jag har visserligen kört marklyft i en wod tidigare, men kände att det kunde vara klokt att fokusera på tekniken idag.

Målet var att jobbar upp en skaplig femma. Jag började på 60 kilo och kom till 100 kg innan det var dags att gå vidare. Jag kände mig fortfarande stark på 100, så det finns att bygga på där, det känns bra.Teknikmässigt så släppte jag ryggen på vägen ner, och Björn var med och korrigerade och kom med tips, och tammefan, till sist kom jag på hur man skulle göra :)


Som avslutning så blev det en cirkelövning, som jag trots mina snart tre år av akademiska studier behövde få förklarad för mig:


Man var alltså 3x(20s+10s) på varje station innan man roterade till nästa. Första varvet gick ju skapligt, men wall balls blir jobbigt fort. Tanken var också att man skulle komma ihåg sitt "bästa sämsta" resultat, och bara räkna det. På boxhoppen så bidde det bara den lilla lådan över till mig, men det innebar att jag fick/kunde hoppa mer gånger :)



Resultat för mig:

5x100 kg marklyft (första tresiffriga! ;)

Cirkeln

Marklyft: 5 reps @ 60 kg
Boxhopp: 10 st (låg låda)
Wallballs: 8 reps @ 8 kg

Det har varit mycket lyft de senaste passen, och det är nåt jag i princip inte gjort alls tidigare, och det är förhållandevis teknikkrävande jämfört med de "vanliga" övningar som armhävningar och sit-ups. Och speciellt när det gäller att rätta till formen är en utomstående som vet man ska titta på ovärderligt.

Och så är det bra att coachen tar kort under tiden så man får se hur man ser ut när håller på :)

1 kommentar:

  1. Fasen bara lovord alltså, hallelujah, det här med coachning verkar funka! Bra jobbat Andreas, du lär dig fort, helt priceless när marklyftspoletten föll ner ("fäll ryggen").

    SvaraRadera