måndag 10 maj 2010

Kort. Intensivt. Skitjobbigt.

Hittade en gammal tråd på Hilti Fight Centers forum om anaerob rodd, och närmare bestämt Tabataintervaller - 8 cykler av 20 s arbete, 10 s vila.

Det här är andra gången som jag medvetet ställer fram en sopkorg bredvid mig ifall det blir kräka...

Jag satte dampern på 5, spände fast mig, greppade handtaget och rodde för Knug och Fosterland!

Martin skrev i tråden att om man hamnar på en total över 800 m så är det bra, så jag var happy as a clown efter första cykeln :D

Det sjönk varje cykel, men inte alls så farligt som jag trodde. 20 s är kort, och man tycker inte man har hunnit nånstans innan man är nere på under 10 s.

Jag hamnade till slut på 825 (kusligt jämn siffra), och det är jag grymt nöjd med, särskilt med tanke på att inte kört rodd i nån större omfattning.



Just det; det var asjobbigt, men jag spydde inte! :P

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat skäggo!

    Utan att krångla till det för mkt så har har vi kommit fram till att:
    kortare distanser: högre damper
    längre distanser: lägre damper

    Vad exakt det betyder kan man experimentera med. Jag skulle tex använda 5an på 5 km rodd, på en tabata så skulle jag ha den på 8an.

    SvaraRadera
  2. Tackar!

    Ska testa de där inställningarna framöver.

    SvaraRadera