tisdag 20 juli 2010

Sommarutmaning #5

Dagens sommarutmaning vad först att på fem försök få till ett så långt jämfotahopp som möjligt utan ansats. Här visade det sig att det skiftade kraftfullt beroende på teknik. 2.53 som längst, och 2.30 som kortast.

Sen var det en helvetesövning:

På tid – 2 ronder av 100m burpee-jämfotahopp, 100m björngång

100 m är betydligt längre när man är nära backen.... Och hoppen var tyvärr inte 2.50 i snitt, snarare runt metern, så det blev några burpees. Björngången tog nåt överjävligt högt upp på lårens framsida. Det riktigt brann. Axlarna kändes inte så mycket under tiden, men mer dan efter. Det blev många korta stopp på björngången, speciellt på andra varvet.

Sluttid: 10.26


5 kommentarer:

  1. Tänkte göra den här utmaningen på fredag och vet inte om jag missförstått övningen eller att du eventuellt hoppat som en känguru. Jag får nämligen inte ihop att du gör 75 burpees på 4 min och klarar den här som borde innebära 2 x ca 75 burpees + 200 m björngång på 10:26.

    SvaraRadera
  2. Såg nu att min kommentar kan uppfattas som ifrågasättande och det var ej det som var meningen utan jag vill bara få klarhet i hur man ska göra den där obehagliga övningen.

    SvaraRadera
  3. Det har jag faktiskt inte tänkt på...

    Pratade med Renate som var med under #5 och tog tid på mig och enl henne såg låg jag jämnt på de fyra momenten, dvs 2,40-ish min per 100 meterssträcka. Hon trodde också att jag hoppat färre än 75 burpees. Själv höll jag inte räkningen utan hoppade på bara, men det kändes som att jag hoppade ganska kort.

    SvaraRadera
  4. Skulle också förvåna mig om det var 75 snarare borde det väl hamna kring 60, tycker du borde kunnat hoppa 1,5 m. Helt sjukt bra tid tycker jag att det var i alla fall. Visst är tanken att det bara är själva hoppet som ska ta en framåt och man ska gå ner med händerna vid fötterna (som vid vanliga burpees) om du förstår vad jag menar.

    SvaraRadera
  5. Ja precis.

    Tackar, men kolla Manne som kom in på 8-nånting :o

    Jag tyckte personligen att björngången var det som mördade mig mest.

    SvaraRadera