söndag 20 juni 2010

Pressa vikt över huvudet på olika sätt

Idag så gällde det att pressa en skivstång över huvudet med olika tekniker. Som vanligt bra för mig som ijte har nån byggarbakgrund alls, och sålunda inte har nån grundteknik.

Men först blev det en ad hoc-föreläsning om samspelet kost, träning, hormoner. Det ledde till ett metconnen utgick (det är så man ska göra alltså ;), men det var kul att snacka runt det.

Nåväl, temat var fyra femmor på varje teknik. Först ut var press, och där kom jag upp till 40 kilo. Det är svårare än man tror att bara pressa armarna och axlarna utan att använda ben eller nåt annat.

Näst ut var, logiskt nog, push press, och helt plötsligt är det så mycket lättare när benen får vara med :) Kom upp till 57,5 kg där.

Sist ut var split jerk. Den var helt ny för mig, och jag har alltid undrat vad det är som gör att den är så bra. Jag har förstått att den är det, men inte varför. Nu förstår jag lite mer i alla fall :) Kom upp till 60 kg här, och vid nån rep så märker man hur mycket dålig teknik gör. Jag var så klart lite trött efter övningarna innan, och det gjorde säkert sitt till. Men 60 kilo kändes som nära 5RM just då i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar